(KISAH SEDIH) Ketabahan Seorang Anak Soleh Yang Kehilangan Ibu Bapa Dalam Waktu Yang Sama


                     adik baraah
(KISAH SEDIH) Ketabahan Seorang Anak Soleh Yang Kehilangan Ibu Bapa Dalam Waktu Yang Sama | Kisah gadis kecil yang berasal dari mesir berumur 10 tahun bernama Baraah, kedua ibubapanya merupakan dokor dan berpindah ke Arab Saudi untuk mencari kehidupan yang lebih baik.
Ketika usia ini, Baraah menghafal seluruh Al-Qur’an beserta tajweed, gurunya mengatakan bahawa dia merupakan pelajar yang sangat cerdik.
Pada suatu hari ibunya mulai berasa sakit perut yang kronik dan setelah beberapa kali membuat pemeriksaan, ibu baraah menderita kanser, dan sudah berada di tahap terakhir.
Ibu baraah berfikir bagaimana untuk memberitahu putrinya itu, terutama jika suatu hari nanti anaknya bangun dari tidur dan tidak dapat bertemu dengan ibunya lagi.
Dan inilah kata-kata ibu baraah kepadanya “Baraah aku akan pergi ke syurga , tapi aku ingin kamu selalu membaca Al-Quran dan menghafalkannya setiap hari kerana Ia akan menjadi pelindungmu kelak… ” Gadis kecil itu tidak faham apa yang ibunya katakan.
Tetapi baraah mulai merasakan perubahan ibunya, terutama ketika ibunya berada di hospital untuk jangka waktu yang lama. Selepas pulang dari sekolah, gadis kecil ini pasti menjenguk ibunya di hospital dan membaca Quran untuk ibunya sampai malam sehingga ayahnya datang dan membawanya pulang.
Suatu hari pihak hospital menelefon ayah baraah bahawa keadaan istrinya sangat kritikal dan dia perlu datang segera, lalu ayah baraah menjemput Baraah dari sekolah dan menuju ke hospital.
Ketika mereka tiba di depan hospital ayahnya memintanya untuk tinggal sebentar di dalam kereta … supaya Baraah tidak akan terkejut jika ibunya meninggal dunia.
Ayahnya keluar dari kereta, dengan penuh kesedihan lalu menyeberangi jalan untuk masuk ke hospital, tapi tiba-tiba muncul sebuah kereta yang dipandu laju dan melanggar ayah Baraah lalu ayahnya meninggal disitu juga…tidak terbayang ..tangisan gadis kecil ini pada ketika itu…!
Tragedi Baraah belum selesai sampai di sini… berita kematian ayahnya yang disembunyikan dari ibu baraah yang masih kritikal di hospital, namun setelah lima hari sejak kematian ayahnya akhirnya ibu baraah meninggal dunia.
Dengan bantuan kawan-kawan ayahnya untuk mencari waris keluarganya di Mesir, sehingga dia bertemu keluarga angkat yang boleh menjaganya. Tidak berapa lama menetap di mesir gadis kecil Baraah mulai mengalami penyakit seperti yang pernah dialami ibunya, dan setelah beberapa kali membuat pemeriksaan di dapati baraah telah menghidap kanser … dengan tenang baraah menjawab: “Alhamdulillah, saya akan bertemu dengan mama dan baba saya.”
Semua ahli keluarga angkatnya sedih dan terkejut. Gadis kecil ini sangat tabah menghadapi musibah yang melanda dan dia tetap ikhlas dengan apa yang ditetapkan Allah untuknya!…..
Subhannallah ramai yang sudah mulai mendengar kisah Baraah, dan salah seorang dermawan dari Saudi(yang tidak ingin di sebutkan namanya) memutuskan untuk mengurus dan menghantarnya ke London untuk rawatan.
Salah satu channel TV Islam “Al Hafiz” sempat menelefon gadis kecil ini dan memintanya untuk membaca Quran … Surah yang dibaca Bara’ah adalah Surah As Saffat (Barisan-barisan) mulai dari ayat 83 sampai ayat 102.
Namun sebelum selesai membaca keseluruhan ayat ke 102, gadis itu telah meninggal dunia. Yang sebelumnya ayat ke 101 mempunyai maksud “Maka kami beri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar.”
Subhanallah. Semoga amal ibadahnya di terima oleh Allah SWT dan segala budi baiknya menjadi tauladan untuk generasi yang akan datang, amin ya rabbal alamin…

Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)