Pelik Tapi Benar!Derita Budak Berbulu Berakhir

Pelik Tapi Benar!Derita Budak Berbulu Berakhir

SHANGHAI – Kisah pilu seorang kanak-kanak berumur enam tahun yang menghidap sejenis penyakit kulit pelik iaitu 60 peratus badannya ditumbuhi bulu hitam, di China bakal berakhir.

Gadis comel, Liu Jiangli telah ditawarkan rawatan oleh pakar-pakar di Shanghai yang akan cuba memulihkan keadaan kulitnya yang ditumbuhi bulu atau rambut di bahagian
muka dan badan sejak dilahirkan.


Lebih menyedihkan, semasa berumur dua tahun ibu bapa Jiangli bertindak meninggalkannya di sebuah pusat jagaan kanak-kanak sehingga memaksa pusat berkenaan menyiarkan berita meminta saudara terdekat tampil menuntutnya dan enam bulan kemudian, Jiangli dituntut sepupu datuknya.

Sehingga kini, Liu Mingying menggalas tanggungjawab memelihara dan menjaga Jiangli di kediamannya di bandar Guiyang, wilayah Guizhou.

Namun sepanjang tempoh membesar, kanak-kanak ini dibuli rakan-rakan sepermainan.

Keadaan itu menimbulkan kebimbangan terhadap Mingying kerana anak kecil itu akan sentiasa dicemuh tambahan pula Jiangli kini agak sukar dirapati teman-teman sepermainan yang takut dengan rupanya itu.

Pakar mendedahkan keadaan kulit Jiangli dikenali sebagai sindrom Hypertrichosis Universalis yang mana menyebabkan kulit seseorang itu diliputi sepenuhnya dengan rerambut dan hanya terjadi kepada satu dalam sejuta manusia.- SH

Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)