GEMPAR CARA PENIPUAN DI MESIN ATM

GEMPAR CARA PENIPUAN DI MESIN ATM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, mungkin ada yang pernah tertipu ketika mengeluarkan wang di ATM sebelumnya. Di sini kita lihat bagaimana cara atau modus operandi untuk mereka menipu mangsa.. check it out~
Pada gambar ini terlihat seseorang sedang melakukan transaksi di ATM.
Sebenarnya dia lagi memasang sesuatu pada alat di slot tempat kad ATM dimasukkan.

Tindakan ini tentu sangat berisiko. Penjahat ini biasanya bekerja secara berkumpulan, seperti yang terlihat digambar ada kawannya yang bertugas mengawasi keadaan di luar.

Inilah dia mangsa yang masuk setelah perangkap terpasang. Dia memasukkan kad ATMnya seperti biasa untuk melakukan transaksi.
Setelah selesai bertransaksi anehnya kad ATM tak boleh dikeluarkan lagi darpada mesin itu. “Tertelan”.

Di gambar ini si penjahat berpura-pura menawarkan bantuan kepada mangsa yang panik. Tujuan utama dari si penjenayah adalah mengetahui nombor PIN kad ATM si mangsa yang “tertelan” ini. Bagaimana caranya ?
Si penolong yang baik hati ini meyakinkan mangsanya bahawa cara mengeluarkan kad ATM adalah dengan menekan nombor PIN dan ketika itu dia akan menekan tombol “Cancel”"Enter”.Dia ingin tahu berapa nombor PIN simangsa ini. Pada gambar ini boleh kamu lihat kalau si penjahat dapat melihat tombol yang ditekan oleh si mangsa.
Setelah berusaha berkali-kali si Penolong akan meyakinkan mangsa kalau kadnya sudah benar-benar tertelan oleh mesin ATM dan menyarankan kepada mangsa untuk menghubungi pihak Bank.
Setelah situasi aman penjahat ini akan kembali lagi untuk mengeluarkan kadATM dari alat perangkap yang dia pasang sebelumnya. Dia telah mendapatkan nombor PIN nya yang telah berjaya diperolehi daripada MANGSA .

Dari jam yang tertera di CCTV boleh dikatakan dia hanya memerlukan masa hanya 24 saat untuk membuat penipuan ini dan menurut catatan pihak bank penjahat ini berhasil membawa keluar duit $4.000 .
Dan ini cara mereka memasang alat perangkap kad ATM itu…
Dari jam yang tertera di CCTV boleh dikatakan dia hanya memerlukan masa hanya 24 saat untuk membuat penipuan ini dan menurut catatan pihak bank penjahat ini berhasil membawa keluar duit $4.000 . Dan ini cara mereka memasang alat perangkap kad ATM itu… Dengan apa sekali pun jika kad tertelan hubungi terus pihak bank dan jangan sesekali berikan no PIN pada orang yang tidak di kenali…
Share on Google Plus

About mariasyahiza zainudin

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)