Sangat Pelik Dan Mengujakan !! Tasik Berwarna Merah Muda !!

Sangat Pelik Dan Mengujakan !! Tasik Berwarna Merah Muda !!

Biasanya, air tasik berwarna jernih kehijauan atau kebiruan. Tetapi lihatlah tasik unik yang satu ini, airnya berwarna merah muda. Jika dilihat dari atas, anda akan kagum dengan warna merah muda yang romantis. Ini bukan edit, ini juga bukan tasik buatan manusia, ini adalah salah satu bukti indahnya ciptaan Tuhan.

Nama tasik ini adalah Tasik Hillier, sila berkunjung ke sana jika anda jalan-jalan ke Australia, di Middle Island, Australia Barat. Keunikan Tasik Hillier adalah warna airnya yang merah muda. Di sekeliling tasik, masih ada hutan-hutan dengan dedaunan hijau yang segar. Tasik ini kelihatan sangat cantik jika anda melihatnya ketika melintasi dengan kapal terbang.

Sebagai tasik yang terbentuk secara semula jadi, dianggarkan warna merah muda Danau Hillier terjadi kerana ada bakteria halofilik merah dan kerak garam. Warna merah ini bukan pantulan atau warna dasar tasik. Jika anda mengambil airnya, maka air itu berwarna merah muda, mirip warna sirap.

Tasik Hillier pertama kali ditemui pada tahun 1802 dalam keadaan belum terjamah oleh manusia. Peredaran masa, tasik ini semakin ramai dikunjungi manusia dan menjadi salah satu objek pelancongan alam bagi para pelancong yang datang ke Australia.

Menakjubkan bukan? Apakah anda berminat untuk melawat tasik cantik dan romantis ini? 

Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

  1. Hye. .dekat muadzam pahang ade satu tasik. .we call as tasik biru coz warne air tu mcm warne laut. .cntik. .

    ReplyDelete

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)