Gempar!!Manusia hidup tanpa jantung dan denyut nadi!

Gempar!!Manusia hidup tanpa jantung dan denyut nadi! | Craig Lewis menjadi manusia pertama di dunia yang boleh hidup meskipun tanpa jantung di dadanya. Semua ini bhasil kajian spektakular yang dilakukan oleh dua doktor dari Texas.  


Doktor Billy Cohn dan Bud Frazier dari Texas Heart Institute berjaya menggantikan jantung milik Craig Lewis dengan sebuah alat pengepam yang berfungsi seperti jantung manusia.

Jantung buatan ini telah menyelamatkan nyawa Craig Lewis yang berusia 55 tahun itu dari penyakit amyloidosis, sebuah penyakit yang menyebabkan tubuhnya menghasilkan protein yang abnormal. Protein-protein ini dapat memenuhi organ tubuh hingga organ tersebut berhenti bekerja.



Kini, Lewisboleh di gelar sebagai manusia tanpa jantung pertama yang berjalan di muka bumi. Bukan itu sahaja,malah jantung buatan tersebut membuatkan beliau tak memiliki denyut nadi. Hal ini kerana cara kerja jantung buatannya yang tak berdetak seperti jantung asli, melainkan hanya mengepam darah terus menerus tanpa henti. Tapi bagaimanapun hasilnya, selama alat ini berfungsi, Lewis akan tetap hidup meskipun tanpa detak jantung dan denyut nadi.

Yang merisaukan adalah kerana tak memiliki denyut jantung mahupun denyut nadi, jika beliau tiba-tiba pengsan, dan orang yang menolongnya tidak mengetahui kisah kesihatannya, maka Lewis boleh dikatakan meninggal. Padahal ia masih hidup. Bayangkan kekacauan yang terjadi jika ia tiba-tiba bangun di bilik mayat pada malam hari di rumah mayat. Mesti seram...





Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. buat per hidup kalau terseksa mcm ni...tp tetap tak sama jantung asli..kita bleh berlari tak payah bwk mesin2 semua tu, makan minum..aktiviti kita tanpa had ikut kemampuan diri...nikmat sehat tidak sama selepas sakit..ciptaan Allah lebih sempurna

    ReplyDelete

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)