10 Fenomena Cuaca Yang Mengagumkan Seperti Photoshop Tetapi Sebenarnya Tidak !

10 Fenomena Cuaca Yang Mengagumkan Seperti Photoshop Tetapi Sebenarnya Tidak !

Ini bukan photoshop atau penciptaan artis fiksyen sains. Gambar-gambar ini sebenarnya kejadian yang amat nyata dan sangat semula jadi dalam kehidupan kita.


Awan-awan ini berwarna-warni biasanya dapat dilihat pada musim panas, kawasan pertengahan latitud, seperti kebanyakan Amerika Syarikat. Mereka adalah halo besar cahaya yang dibiaskan dan berlaku apabila matahari adalah sekurang-kurangnya 58 darjah di atas ufuk dan apabila terdapat sirus awan di langit yang dipenuhi dengan kristal ais berbentuk plat. Halos cenderung untuk menjadi begitu besar, bahawa hanya bahagian-bahagian kecil daripada mereka yang dilihat oleh mata kasar (dengan itu mereka kelihatan seperti lidah api). Nama yang betul untuk pelangi api adalah "arka circumhorizontal."


Halos

Ini adalah di pinggir Sirkka di Finland. Halos seperti ini dihasilkan oleh kristal ais dalam awan cirrostratus. Kristal berbentuk seperti prisma dan cermin, pembiasan dan mencerminkan cahaya matahari antara muka mereka, menghantar cahaya dalam arah tertentu.

Ini adalah tornado yang membentuk di atas air dan walaupun ia biasanya tidak berbahaya jika anda berada di tanah, kelajuan angin mereka yang mencecah sehingga 190 batu (305 kilometer) sejam. Jadi ia adalah selamat untuk mengatakan bahawa jika anda berada di sebuah bot atau hidup di pantai, anda mungkin perlu melakukan yang terbaik untuk mengelakkan mereka.

Kilat Gunung Berapi

Kilat gunung berapi berlaku apabila ribut petir yang berlaku di tengah-tengah letusan gunung berapi. Teori tentang mengapa ini berlaku ialah apabila gunung berapi meletus, ia menghasilkan serpihan cas positif ke atmosfera. Caj ini kemudian bertindak balas dengan caj negatif yang sudah ada, yang menyebabkan bolt kilat

Supercells

Supercells adalah gergasi, ribut berputar yang mempunyai kecenderungan untuk menjadi sangat ganas untuk mengakibatkan kerosakan dan mewujudkan tornado. Supercells adalah yang paling berbahaya daripada empat jenis ribut utama. Mereka yang paling jarang berlaku, tetapi mereka juga amat menakutkan untuk dilihat.

Sun Dogs

Ini adalah satu fenomena yang sebenarnya satu lagi pembiasan cahaya besar-besaran kerana kristal di dalam atmosfera. Sun dogs muncul mengelilingi matahari dan muncul sebagai dua tempat yang terang yang tersendiri di sisi halo. Fenomena ini juga boleh membuat ia kelihatan seperti terdapat tiga matahari di langit.

Salji Donat

Donat salji berlaku apabila sifat memutuskan untuk menggulung jenis sendiri bola salji. Ini bentuk yang jarang terbentuk apabila jisim salji sama ada jatuh atau ditiup oleh angin. Jika ia berjaya menangkap beberapa salji lain, graviti / angin akan melancarkan ia sehingga ke donat salji. Ini hanya berlaku di bawah keadaan cuaca yang jarang berlaku, jadi peluang untuk mencari mereka di halaman belakang anda adalah tipis.

Brinicles

Apabila permukaan laut membeku, sejuk dan air laut masin yang berkumpul di bawah ais. Campuran air masin adalah lebih tumpat daripada air laut di bawah. Air garam padat jatuh melalui air laut biasa, tetapi ia begitu sejuk dan ia membeku air di sekelilingnya ..


Penitentes

Ais boleh melakukan banyak perkara yang 'funky' dalam alam semula jadi dan ini pembentukan dipanggil penitentes. Setiap beling boleh membesar sehingga 13 kaki tinggi. Mereka terbentuk di kawasan altitud tinggi dengan kelembapan rendah. Ia berlaku di tempat-tempat yang jarang berlaku dengan cuaca melampau yang anda tidak akan perlu bimbang tentang berjalan ke salah satu daripada shards ais gergasi.

Kolumnar Basalt

Ini pembentukan sarang lebah yang besar dan benar-benar unik adalah hasil daripada aliran lava retak kerana sejuk, dalam arah serenjang kepada aliran asal. Kolumnar basalt kelompok boleh didapati di seluruh dunia dan sentiasa pandangan menarik untuk dilihat. Alam semula jadi mempunyai kegemaran untuk pembentukan geometri hebat










Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)