Terkini!!Malaysia Bakal Di landa Fenomena Hujan Meteor

Terkini!!Malaysia Bakal Di landa Fenomena Hujan Meteor


http://s1.ibtimes.com/sites/www.ibtimes.com/files/styles/v2_article_large/public/2012/10/04/2011/08/15/146878-perseid-meteor-shower.jpg
Pancuran Meteor Perseid

Malaysia bakal menyaksikan Fenomena pancuran meteor Perseid daripada buruj Perseus pada malam Isnin 12hb 8 2013 sehingga subuh pada Selasa. Pancuran meteor Perseid ini adalah antara paling menarik kerana cahayanya terang dan boleh dilihat dengan mata kasar di kawasan lapang.

Pancuran meteor berlaku apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi. Bagi pancuran meteor Perseid pula, ia berlaku kerana bumi melintasi laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer.

Menurut Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) Mhd Fairos Asillam berkata, waktu terbaik menyaksikan hujan meteor itu ialah selepas bulan terbenam bermula 11 malam Isnin.


sumber
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

16 comments:

  1. Bagi spesifik blh x isnin bler

    ReplyDelete
  2. Bagi spesifik blh x isnin bler

    ReplyDelete
  3. besar sungguh ciptaan ALLAH swt kan

    ReplyDelete
  4. Boleh tengok malam ni..12hb 8 2013..selepas jam 11 malam..

    ReplyDelete
  5. buta ke rabun korang2 ni..? kan dah terang dia bg spesifik tarikh, hari and masa....adik2 aku pon gelak baca komen korang.. pandai...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! selamat hari raya..

    ReplyDelete
  6. adesss...len kali baca pakai kanta okay..pandaiiii..

    ReplyDelete
  7. bahangong cam tu laa . tak reti baca taw nak bash jeee ~~~ bongok

    ReplyDelete

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)