10 Sebab Kemungkinan Mat Rempit Masuk Syurga




1. Bukankah Allah Maha Penerima Taubat. Mereka bertaubat dan berazam betul-betul utnuk tidak buat lagi perbuatan sia-sia dan berdosa. Insya Allah mereka akan masuk Syurga.

2. Jumlah Mat Rempit di Malaysia sudah mencecah ribuan orang. Daripada mereka kamikaze di jalan raya, baik mereka melakukan 'amali istisyshadiah' atau berjihad di Palestin. Peperangan di Palestin adalah perang jihad kerana mempertahan hak agama dan harta orang Islam.

3. Menghantar pesakit ke hospital. Ini mungkin tidak sesuai untuk pesakit yang tak sedarkan diri. Antara 'basic knowledge' seorang Mat Rempit ialah CILOK. Mat Rempit mungkin dapat menyelamatkan nyawa orang yang kemalangan. Kalau pesakit tidak boleh nak dibawa, Mat Rempit akan ke hospital berhampiran dan akan membawa doktor dan petugas perubatan ke tempat kejadian dengan secepat mungkin.

4. Berluma-lumba untuk solat berjemaah. Solat berjemaah yang menepati masa adalah lebih afdal daripada melengah-lengahkannya. Walau sibuk macam mana sekalipun, Mat Rempit tidak akan meninggalkan solat berjemaah. Dengan penguasaan track (jalan-jalan) yang tinggi, mereka dapat mengetahui di mana kedudukan masjid atau surau berhampiran dengan tepat. Itu tidak lagi ditambah dengan pahala memboncengkan pak cik yang ditemui di tepi jalan untuk ke masjid.

5. Bincang masalah umat sejagat. Kebiasaan Mat Rempit adalah berkumpul dahulu sebelum merempit. Semasa dalam kumpulan ini, mereka akan membincangkan masalah umat Islam, isu politik, berbincang tentang kekuasaan Tuhan dan banyak lagi. Pendek kata perbincangan mereka adalah perbincangan yang tidak sia-sia.

6. Qiamulail. seorang Mat Rempit telah terdidik selalu berjaga tengah malam sehingga pagi buta, terutama malam-malam minggu. Keliling masjid dan surau-surau akan penuh dengan motor EX-5, 125, RXZ dan lain-lain. Motor-motor ini tidak lain dan tidak bukan adalah milik Mat Rempit yang berqiamulail. mereka menangis dalam solat tahajjud dan taubat. Bersungguh-sungguh meminta dari Allah, khusyu' dalam berzikir dan beristighfar.

7. Berkawal malam. Ada sebuah hadith nabi yang mafhumnya, seprang yang 'ribat' ditengah malam adalah lebih baik daripada seluruh dunia dan isinya. Mat Rempit akan bekerjasama dengan polis untuk mengawal masalah jenayah yang sering berlaku tengah malam. Macam super hero lah Mat Rempit ini.

8. Menghiburkan isteri dan keluarga. jika dahulu, Mat Rempit sinonim dengan bohsia dan bohjan. Sekarang, Mat Rempit bukan seperti yang dahulu. Mat Rempit selalu meluangkan masa membawa isteri dan kadang-kadang anak-anak berjalan-jalan menaiki motor. Pada hujung minggu, Mat Rempit akan berpiknik dan mengeratkan silatur rahim dengan Mat Rempit yang lain. Mafhum hadith, 'sebaik-baik kamu adalah yang melakukan kebaikan kepada keluarganya'.

9. Menangkap peragut. Jiwa Mat Rempit yang suka menolong orang dalam kesusahan tidak dapat dinafikan. Dalam apa jua keadaanpun, seorang Mat Rempit selalu 'alert' dengan perkara yang berlaku di sekelilingnya. Kes ragut disiarkan dalam TV dapat dikurangkan jika Mat Rempit ada di tempat kejadian, kerana merekalah orang yang pertama akan menangkap penjenayah itu. Selain itu, seorang Mat Rempit dikurniakan Allah satu 'sense' yang istimewa (six sense lah tu). Mat Rempit dapat menghidu jenayah dari jauh dan dapat juga mengetahui niat jahat seseorang itu. Jadi, sebelum jenayah berlaku, seorang Mat Rempit mungkin akan mengalihkan perhatian orang yang berniat jahat tadi.

10. Tawakal yang tinggi. Sentiasa berzikir, sentiasa mengingati kematian. Mat Rempit akan membaca doa keselamatan sebelum memulakan perjalanan. Ini semua adalah perkara-perkara yang seorang Mat Rempit akan lakukan ketika mula menghidupkan enjin motor hingga kembali mematikannya. Mat Rempit sentiasa sedar bahawa ajal maut di tangan Allah. Nyawanya boleh ditarik Allah bila-bila masa sahaja. Justeru, Mat Rempit selalu mempersiapkan dirinya menghadap Yang Maha esa.

Mat rempit yang mempunyai sikap, sifat dan hal-hal berkaitan dinyatakan, adalah tidak mustahil bagi seorang Mat Rempit untuk masuk ke Syurga.

Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Takkan bace je kot. Cerr bagi pendapat sikit :)